top of page
Search

5 Kelebihan Pemasangan Panel Solar Di Rumah

Tenaga solar dihasilkan daripada radiasi cahaya matahari. Matahari adalah sumber tenaga yang sangat kuat, dan sumber tenaga ini boleh dimanfaatkan dengan pemasangan panel solar. Tahukah anda bahawa tenaga yang dihasilkan oleh matahari kepada bumi untuk tempoh satu jam, boleh mencapai keperluan penggunaan tenaga secara global untuk tempoh satu tahun? Kita hanya mampu memanfaatkan 0.001% daripada tenaga tersebut.


Terdapat alasan mengapa tenaga solar telah menjadi satu topik hangat apabila berbicara tentang pembaharuan. Ketika ia dikritik secara meluas kerana harganya yang mahal dan tidak terlalu efisyen, tenaga solar kini telah terbukti menjadi sangat berguna - tidak hanya untuk alam sekitar tetapi juga bagus jika diambil kira tentang faktor perbelanjaan. Tambahan lagi, disebabkan oleh permintaan yang tinggi, teknologi telah ditambah baik dengan ketara, menjadi sumber tenaga yang bersih yang sangat berkesan.


Tetapi ia terpulang kepada setiap individu untuk memutuskan samada penggunaannya adalah bagus atau tidak, dan ia boleh diputuskan dengan mengambil tahu tentang kelebihan yang ada jika mahu mengaplikasikannya.


Kelebihan Tenaga Solar


1. Sumber Tenaga Yang Boleh Diperbaharui


Dari semua kebaikan yang ada pada panel solar, perkara yang paling penting adalah tenaga solar ini boleh diperbaharui. la boleh dimanfaatkan di mana-mana kawasan diseluruh dunia dan sentiasa ada pada setiap hari. Tenaga solar tidak akan habis, tidak seperti beberapa sumber tenaga yang lain. Tenaga solar akan sentiasa boleh dihasilkan selagi mana wujudnya matahari, jadi cahaya matahari akan sentiasa ada untuk kita sekurang-kurangnya selama 5 bilion tahun, iaitu tempoh sebelum matahari akan 'mati' mengikut kajian saintis.


2. Mengurangkan Bil Elektrik


Memandangkan tenaga solar mampu memberikan keperluan yang sama seperti mana yang anda mahukan dengan menggunakan tenaga elektrik, jadi ia akan mengurangkan bil anda. Berapa banyak yang anda boleh berjimat bergantung kepada saiz sistem solar tersebut dan juga tenaga elektrik atau penggunaan haba. Malah, bukan sahaja anda boleh menjimatkan penggunaan elektrik, tetapi jika anda menjana lebih banyak tenaga elektrik daripada apa yang anda gunakan, lebihan tersebut akan dieksport kembali ke grid dan anda akan menerima pembayaran bonus untuk jumlah tersebut (memandangkan sistem panel solar anda disambungkan ke grid). Simpanan boleh terus berkembang jika anda menjual lebihan elektrik pada kadar yang tinggi pada siang hari dan kemudian membeli elektrik dari grid pada waktu petang ketika harganya adalah lebih rendah (di Malaysia boleh rujuk kepada TNB).


3. Aplikasi Yang Pelbagai


Tenaga solar boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Anda boleh menjana elektrik (photovoltaics) atau haba (solar thermal). Tenaga solar boleh digunakan untuk menghasilkan elektrik di kawasan tanpa akses kepada grid tenaga, untuk menapis air di kawasan dengan bekalan air bersih yang terhad dan kepada satelit kuasa di ruang angkasa. Tenaga solar juga boleh dimasukkan ke dalam bahan yang digunakan untuk pembinaan bangunan. Tidak lama dahulu Sharp telah memperkenalkan tingkap telus tenaga solar.


4. Kos Penyelenggaraan Yang Rendah


Sistem tenaga solar secara umumnya tidak memerlukan banyak penyelenggaraan. Anda hanya perlu memastikannya sentiasa bersih, jadi dengan membersihkannya beberapa kali dalam setahun sudah mencukupi. Jika masih ragu-ragu, anda sentiasa boleh bergantung kepada syarikat pembersihan yang khusus, dengan kos yang tidaklah begitu tinggi. Pengeluar panel solar yang boleh dipercayai selalunya memberikan jaminan sehingga 20-25 tahun. Malah, disebabkan ia tidak mempunyai mana-mana bahagian yang bergerak, jadi tidak ada bahagian yang akan haus dan lusuh. Inverter adalah satu-satunya bahagian yang perlu diubah selepas 5-10 tahun kerana ia secara berterusan berfungsi untuk menukarkan tenaga solar kepada tenaga elektrik dan haba. Selain inverter, kabel-kabel yang ada juga memerlukan penyelenggaraan untuk memastikan sistem tenaga solar anda berjalan dengan kecekapan maksimum. Oleh itu, selepas menampung kos awal sistem solar, anda hanya memerlukan perbelanjaan yang rendah untuk penyelenggaraan dan kerja pembaikan.


5. Pembangunan Teknologi


Teknologi dalam industri tenaga solar sentiasa berkembang maju dan peningkatan akan terus berlaku pada masa akan datang. Inovasi dalam quantum physics dan nanotechnology berpotensi meningkatkan keberkesanan panel solar dan mampu meningkatkan input elektrik sistem tenaga solar secara berganda, atau mungkin juga sebanyak tiga kali ganda.


Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan tentang pemasangan sistem panel solar di rumah anda, sila hubungi Absolute Solar.


2,075 views0 comments
bottom of page